أخبار النافذة

الاخبار / اخبار مصر

المصرية للاتصالات ترفع فاتورة التليفون الأرضي

بقرار مفاجئ للمصريين الذين أصبحوا يترقبون يوم الخميس من كل أسبوع، بهاجس ارتفاع أسعار السلع والخدمات، زادت الشركة المصرية للاتصالات، المالكة للشركة الرابعة للمحمول المدشنة حديثا "we"، أمس الإثنين، أسعار فاتورة التليفون الأرضي، المستحقة كل ثلاثة شهور، وأصبحت 45 جنيها بدلاً من 36 جنيها، بداية من أكتوبر/ تشرين الأول الجاري.

وعلى غرار عدة قرارات سابقة، مثل رفع أسعار المحروقات والسجائر، وتذكرة مترو الأنفاق والكهرباء، انضمت إليها فاتورة التليفون الأرضي، إلى قائمة طويلة من الأهداف في مرمى نيران رواد مواقع التواصل، إلى جانب يوم "الصب في المصلحة"، والذي أصبح يومي الإثنين والخميس من كل أسبوع.

وعبرت دعاء عن دهشتها: "ارتفاع اشتراك فاتورة التليفون الأرضي برغم أننا مش بنتكلم فيه، أخوف ما أخافه أن تكون الأمة كلها قد ارتضت الصب في المصلحة شريعة ومنهاجا".

وسخرت مغردة أخرى: "إنت فاكر لما تبطل تتكلم في الموبايل وتتكلم في التليفون الأرضي هنسيبك؟ لا يا أمور استحمل أيها المواتن الكيوت المسالم".

وعن الصب في المصلحة، قال محمد: "ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻗﻴﻤﺔ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ ﺍﻟﺘﻠﻴﻔﻮﻥ ﺍﻷﺭﺿﻲ! الصب في المصلحة هيبقى كل اتنين وخميس! #ارحل_عشان_نحميها #ارحل_ياللي #مش_عايزينك".

ووافقه حساب يحمل اسم "الفنان": "#ارحل_ياللي، رسميا ارتفاع قيمة اشتراك التليفون الأرضي بداية من فاتورة أكتوبر، أول مرة يصب في مصلحتنا في نص الأسبوع".

بدوره، كتب "hell boy بس طيب": "الشركة المصرية للاتصالات قررت تهرب سوق الموبيل وبتزود فاتورة التليفون الأرضي، طيب احنا نعمل إيه بلاش نتكلم في التليفون لا أرضي ولا موبايل؟".

واعترض محمد نجيب على القرار باعتباره غير دستوري: "قيام الحكومة برفع اشتراك التليفون الأرضي غير دستوري.. لأن النهاردة الاتنين مش الخميس يا مينز".

كذلك تقمص طارق الشافعي دور الشركة، وسخر قائلاً: "رفع قيمة اشتراك التليفون الأرضي من فاتورة أكتوبر، يعني هيا جات عليا أنا يا باشا؟؟ أنا لاقيت كله بيغلي فغليت أنا كمان.. وربنا يخليك لينا بقا".

التعليقات / عدد التعليقات (1)

بواسطة: سعد احمد فقير

رقم التلفون

ضع تعليقك

  اذا لم تظهر الصور اعد تحميل الصفحة